pondělí 27. června 2011

Ecce citronová bábovka

Dnes odpoledne jsem se konečně dala do pečení. Rozhodla jsem se pro citronovou bábovku, na kterou jsem narazila včera u Sue (klik), která tento recept převzala z Donna Hay Magazine (a taky lehce poupravila k obrazu svému). Recept sám o sobě zní dost obyčejně, ale chvalozpěvy v článku mě přesvědčily, že na té superjednoduché bábovce něco bude. 

Prvním a naštěstí jediným zádrhelem bylo sehnat créme fraiche, tedy vysokotučnou jemně zakysanou smetanu. Sue v seznamu ingrediencí píše "sour cream", což by nejspíš odpovídalo naší obyčejné zakysané smetaně, vygooglený obrázek ale ukázal, že je o něco hustší. Proto jsem se rozhodla pro créme fraiche, který je výrazně tučnější než běžná česká zakysaná smetana. V Brně ale není k zakoupení na každém rohu, po onlajn konzultaci s několika přáteli jsem zjistila, že se dá koupit v biopotravinách ve Vaňkovce, což bylo přece jen trošku z ruky. Nakonec mi ale byl doporučen výrobek od Yoplait s názvem Chef de Créme (nebo tak nějak), který by měl obsahem tuku a konzistencí odpovídat créme fraiche. Měli ho hned v prvním marketu - v Bille, za něco kolem dvaceti korun za 180g kelímek. Po otevření jsem zjistila, že je to opravdu to, co jsem hledala, můžu tedy tuto alternativu vřele doporučit všem, kteří by marně sháněli francouzský originál. 

No a recept sám o sobě je opravdu primitivní. Potřeba je pouze nějaké to základní vybavení jako je trouba, bábovková forma, nádobí a kromě výše zmíněné smetany několik základních ingrediencí. A pokud by se vám můj stručný popis zdál až příliš stručný nebo jinak nevyhovující, možná najdete na internetu podrobnější verzi pod názvem "bundt lemon cake". 

Recept na citronovou bábovku 
Ingredience:
210 g rozpuštěného másla (+ troška na vymazání formy)
270 g krupicového cukru
2 vejce
120 g créme fraiche (já v rámci omezení plýtvání použila celý 180 g kelímek a nic jsem tím nezkazila :) )
60 ml 100% citronové šťávy (v záchvatu lenosti jsem použila 100% balenou šťávu)
2 lžičky jemně nastrouhané citronové kůry (doporučuji biocitrony z Billy, voní moc hezky)
300 g hladké mouky
2 lžičky prášku do pečiva
 
Postup:
Rozpuštěné máslo, cukr, vejce, créme fraiche, citronovou šťávu a kůru ve větší misce dobře promícháme. Poté do směsi prosijeme mouku s práškem do pečiva a opět mícháme tak dlouho, dokud se nevytvoří hladké tekuté těsto. To pak vlijeme do vymazané a moukou vysypané formy a pečeme při 160° zhruba 50-60 min. Správné propečení je dobré si ověřit profláklým "špejlovým" testem, špejle po zapíchnutí a vytažení z bábovky musí být čistá.
Když už je bábovka upečená, je dobré ji vyklopit z formy a volitelně si připravit polevu. Není nutná, ale je ještě primitivnější než samotná bábovka, takže není důvod ji vynechávat. Vyrobí se smícháním moučkového cukru, citronové šťávy, trošky citronové kůry a lžičky (nebo dvou) horké vody. Cukr se šťávou jednoduše kombinujeme a třeme tak dlouho, dokud se nevytvoří hustá bílá poleva.  Na bábovku jsem použila něco mezi 1/2 a 2/3 hrnku cukru. Vzniklou směsí bábovku polijeme (nejlépe na mřížce, aby měla přebytečná poleva kam odtíkat a v díře uprostřed se netvořil bazén), vršek bábovky je možné všelijak dozdobit - třeba kandovaným ovocem, jako jsem to udělala já. Tradá, je hotovo. 
Bábovka je opravdu výborná. Je "mokřejší" a hutnější než klasická piškotová a svěží chuť smetany a citronu z ní dělá ideální letní dezert. Nekecám. Z trouby jsem ji vytáhla v 19:45 a o hodinu později už je skoro třetina pryč. Dokonce jsem ji ani nestihla vyfotit, dokud byla ještě celá. A po dopsání článku si pravděpodobně půjdu pro další kousek, i když tím riskuji pálení žáhy a noční můry. 

Ahoj, já jsem citronová bábovka a už mě kus chybí. 

5 komentářů:

  1. tý jo, miluju všechno co je sladké...asi ji zkusím. dobrá je taky kefírová :)

    OdpovědětVymazat
  2. To jo, nebo taky s nugátem a ořechy. Budu ji péct za týden tátovi k narozeninám (je jeho oblíbená), takže možná přibude další fotoreportáž i s receptem navrch. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Že já vždycky nápad, co upéct/uvařit návštěvě, objevím na nějakém módním blogu:)
    Jinak jsem se chtěla zeptat na něco k té krejčové, nemohla bych mailem? Díky Levandule
    levandule-s@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
  4. Levandule: No jo, poslední dobou módní blogy a foodblogy jedno jsou. Já sama jsem stále na rozcestí... A doufám, že bábovka bude mít úspěch. :)

    OdpovědětVymazat
  5. Nějakou dobu jsem se na ni chystala a konečně teď na ni došlo. Povedla se, je dobrá, mokré moučníky mám ráda. Jen jsem nedělala citronovou polevu, to se mi zdálo moc ( ne zhlediska citronů, ale co do celkem použitého cukru), tak jsem jemně polila čokoládovou polevou a byla výborná. S důvěrou si zase přijdu pro nějaký recept. JP

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste zaregistrovaní uživatelé, podepište se, prosím.