neděle 13. listopadu 2011

Dlouhý svatomartinský den

Ano, i já jsem v pátek 11. 11. v 11 hodin netrpělivě přešlapovala na brněnském náměstí Svobody a čekala, až se konečně dostanu k pokladně, obdržím pytlíček s degustačními mincemi a zahájím obíhání stánků a koštování více než stovky vzorků letošního mladého vína. 

V pátek to v Brně žilo. Nejen, že si, soudě podle těch třikrát zatočených front u všech tří pokladen, zřejmě polovina obyvatel města vzala kvůli degustaci Svatomartinského vína dovolenou, ale jen cestou z České na Svoboďák (pro nebrňáky: úsek na 3-4 minuty pěší chůze) jsme narazili na tři další projevy volnočasové aktivity uvědomělých brněnských krněnských občanů. Tou nejpodivnější podivností byla socha brněnského krněnského primátora, která byla stvořena k příležitosti jeho narozenin - jednalo se o tuto událost a více se dozvíte třeba i v tomto článku. No a na Čáře jsem kromě zakrnělé lavičky na vlastní oči konečně viděla guerilla knitting, hurá!
Ale teď už konečně k degustaci samotné: byla skvělá! Na tradice si potrpím a i když je tato pouhých šest let stará a ještě k tomu v podstatě převzatá od Francouzů, doufám, že se u nás natrvalo zabydlí. Z hlediska organizačního nemám mnoho výhrad, ve frontě jsme i přes její ohromnou délku nečekali dlouho a cena 150,- za osm mincí (při kurzu 1 mince = 1 vzorek), skleničku a 0,5l neperlivou minerálku se mi zdá přiměřená. Akorát v umývátkách na skleničky došla voda asi po hodině - ještě, že jsme dostali tu minerálku. 
Vzorků k ochutnání bylo ohromné množství a já už některé úspěšně stihla zapomenout, většinou to ale byl Muškát moravský, neb jsem se pokoušela najít nějaký, co by se alespoň trochu přibližoval nepopsatelně vynikajícímu loňskému mladému Muškátu z vinařství Sonberk. Mnou ochutnané Muškáty byly sice dobré, ale kvalit toho ze Sonberku nedosáhl žádný z nich. Ze všech bílých vín mi nejvíc chutnal Müller Thurgau od pana Bízy a Veltlínské červené rané od kohosi v tom horním stánku v levém rohu, já pitomá si nekroužkovala v katalogu a teď si nemůžu vzpomenout! A za zmínku určitě stojí i letošní Svatovavřinecké rosé, které bylo tak nějak obecně dobré. 

Koštem ale tento významný svátek nekončil, protože svatomartinské víno bez husy je poloviční (to ví přece každý!). Letos jsem měla v plánu menu v Hansenu, ale, opět já pitomá, jsem se pokoušela o rezervaci příliš pozdě a tak jsem ve středu dopoledne obdržela nepotěšující e-mail, že restaurace Hansen je v pátek již plně obsazena. Po projití svatomartinských nabídek v mnou oblíbených brněnských restauracích padl los na La Bouchée. V této francouzsky laděné restauraci jsem jedla už dvakrát, shodou okolností i loni na Martina a byla jsem, až na decentně zmatenou obsluhu, spokojená. A má spokojenost přetrvala; z čtyřchodového menu jsme si já i můj drahý doprovod dali dva a půl chodu - předkrm, restovaná husí jatýrka na šalotce s bylinkami, jsme vynechali a dezert jsme si dali napůl, i když jsem ho samozřejmě jedla hlavně já. Polévka (husí kaldoun s domácími nudlemi, knedlíčky, drůbky a zeleninou) byla velmi dobrá, drůbky jsem ale raději vynechala, jsem totiž frfňa a vnitřnosti mi nejedou. Hlavní chod (pečená husa z biochovu Horňácké farmy s červeným a bílým zelím, variací domácích knedlíků a bramborovými lokšemi) opět výborný, husa byla rozhodně šťavnatější a pravděpodobně i celkově lepší než ta loňská. Nejvíc mě ale dostal dezert, pěna z pečených kaštanů s horkým medem, čerstvým ovocem a šlehanou smetanou. Pečené kaštany si dávám jednou do roka na vánočních trzích a to spíš kvůli atmosféře, ne že by mi nějak extra chutnaly. Ale ta pěna v kombinaci s medem, malinami a rybízem byla natolik vynikající, že možná do budoucna vezmu kaštany na milost. 
Den to byl skutečně náročný, už jen proto, že vypít v intervalu od půl dvanácté do půl jedné osm deci vína se mi v životě nepodařilo. Doufám, že jste si svátek užili alespoň tak jako já, ale pokud jste ho z nějakého důvodu prošvihli, zkuste tento čtvrtek francouzský originál, aneb le Beaujolais Nouveau est arrivé!

Žádné komentáře:

Okomentovat

Pokud nejste zaregistrovaní uživatelé, podepište se, prosím.