úterý 10. ledna 2012

Na Tři krále o koláč dále

V pátek 6. prosince na svátek Zjevení, tedy v den, kdy si podle středověké legendy tři mudrcové z Arábie odskočili do Betléma obdarovat malého Ježíška, jsem si i já dovolila odskočit od učebnic k plotně. Protože kdy jindy než na Tři krále bych měla péct Galette des Rois, neboli Tříkrálový koláč? 
Naštěstí pro všechny, kteří by ho také rádi ochutnali, se tento francouzský dezert peče, prodává a konzumuje až do konce ledna - máte tedy ještě spoustu času. Až zbytečně mnoho, vzhledem k nenáročnosti celé přípravy. 
Ale než se dám do samotného receptu, musím ještě zmínit zábavnou a potenciálně mírně bolestivou tradici, která je s tímto koláčem neodmyslitelně spojena. Do mandlového krému se před pečením uschová la féve - původně fazolka fava, dnes malá porcelánová figurka miminka nebo jakákoliv jiná drobná soška. Šťastlivec, který tuto figurku najde ve své porci koláče, se stává králem či královnou a aby z toho neměl jen výhody, příští rok má na starosti pečení nebo alespoň koupi koláče. Já jsem se rozhodla jít méně rizikovou cestou a mojí la féve se tak stala jedna celá mandle.
Jak jsem se zmínila, koláč je plněný créme d'amande - mandlovým krémem. V mnoha receptech ale najdete náplň zvanou frangipane, což je v podstatě mandlemi ochucený základní cukrářský krém (créme pattissérie). Já jsem zvolila créme d'amande především proto, že je mandlovější a podle mě tudíž i slavnostnější. 
Kromě surovin na mandlovou náplň už budete potřebovat jen listové těsto. Přiznám se, že i když by to nebylo poprvé, do domácího jsem se tentokrát nepouštěla - jak říkám, pouze jsem si odskočila od knih a příprava listového těsta sice není složitá, ale o to víc času zabere. Koupila jsem tedy chlazené listové těsto značky wewalka, které se prodává už rozválené na pečicím papíře, a musím říct, že se mi zdálo až příliš mastné. U slavnostního koláče to až tak nevadí, ale příště se v obchodě trochu víc porozhlédnu a možná vyzkouším těsto od nějakého jiného výrobce. 
No a teď už k receptu - ten jsem stvořila kombinací několika různých receptů, které jsem vypátrala na internetu, jeden je třeba na BBC Food a hned tři zajímavé články o Galette des Rois najdete na blogu Chocolate & Zucchini.

Suroviny:
500 g listového těsta
125 g změklého másla
125 g moučkového cukru
150 g jemně mletých mandlí* 
2 vejce (+ 1 žloutek na potírání)
1 polévková lžíce vanilkového pudinku
1 polévková lžíce pomerančové vody (nebo alespoň dobrého rumu či koňaku)**
špetka soli
* Když píšu jemně mleté, myslím skutečně jemně. Optimální je takto namleté mandle, neboli mandlovou mouku, už koupit (třeba v Marks & Spencer). Ovšem pokud jste hrdým majitelem retromlýnku na strouhanku jako já, máte vyhráno, mandle mleté tímto mlýnkem si s těmi z obchodu nezadají.
** Bohužel vám neporadím univerzální zdroj vody z pomerančových květů (snad arabské večerky?), ale pokud jste z Brna, pípněte a obdržíte přesné souřadnice.
Nejprve si připravte mandlový krém. Do mísy prosijte cukr, mandle, vanilkový pudink a sůl. V jiné menší misce mírně vyšlehejte máslo a přidejte ho k sypké směsi. Míchejte, dokud se jednotlivé části nezkombinují a směs není pěkně hladká. Vmíchejte pomerančovou vodu a postupně i vejce. Mísu zakryjte fólií a nechte tak hodinku chladit. 
Z listového těsta vyválejte dva pláty a vykrojte z nich dva kruhy - jeden z nich o přibližně stejné velikosti, jako má dno vaší formy (ta moje má 24 cm v průměru), druhý o něco větší, aby stačil na překrytí vrstvy náplně. Spodní menší kruh přemístěte na máslem vymazané dno formy a navrstvěte doprostřed vychlazený mandlový krém. Okraje o přibližné šířce 1,5-2 cm potřete žloutkem a nezapomeňte do náplně schovat vaši féve
Náplň přikryjte druhým kruhem z listového těsta a okraje pořádně přitlačte. Vrchní část můžete ozdobit jemnými vrypy tupou stranou nože, já se rozhodla pro symetrické paprsky od středu a ozdobné vlnkování na okraji. Další často používané vzory jsou květinové nebo jednoduché geometrické, ale fantazii se meze nekladou. 
Ozdobený koláč přetřete žloutkem, svrchní vrstvu několikrát propíchněte párátkem a dejte ho tak na půl hodiny až hodinu odpočnout do lednice. 
Koláč pečte v troubě předehřáté na 180°C přibližně 30-35 minut. Upečený je dobrý za tepla i za studena. 
Naše féve odolala až do úplně posledního kousku, který spořádal můj táta a nějaké celé mandle si ani nevšiml, ještě že všichni ostatní konzumenti o mandli věděli a tudíž si byli jistí, že žádnou ve svém kousku stoprocentně neměli. No, každopádně jsem zvědavá, jestli dostojí tradici a příští rok na Tři krále se dočkáme Galette des Rois stvořeným samotnou hlavou rodiny. :)

2 komentáře:

  1. Love your blog, hun. totally following. I hope you'll take a sec to check out mine. It's all about moving from a small town to taking on the LA fashion scene. xo

    www.fashboulevard.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
  2. já odskakuji od učebnic k plotně celkem často, přecejen je to záživnější :D
    koláč vypadá moc hezky!

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste zaregistrovaní uživatelé, podepište se, prosím.