středa 8. února 2012

Co je to ten curd?

Ke dnešnímu obědu byly v plánu vdolky, což byla skvělá příležitost k odškrtnutí jedné z položek mého to-bake seznamu. A sotva jsem poobědvala, už to lepím na blog. Jsem rychlá jako vítr, všímáte si? Přece své čtenáře nemůžu ochudit o něco tak dobrého, jako je domácí lemon curd!

Dlouho jsem si lámala hlavu s tím, jak přeložit slovní spojení "fruit curd", ale na nic smysluplného jsem nepřišla. Samotné slovo "curd" znamená tvaroh a tak by se možná, krkolomně řečeno, dala tato alternativa k džemu pojmenovat jako ovocná sraženina. Zní to blbě, ale jakousi představu si z toho snad uděláte. 
Kromě toho, že se jedná o již zmíněnou alternativu k džemu, můžete tímto curdem také plnit koláče, dorty a muffiny. Díky přidaným vejcím a máslu je curd mnohem hebčí a jemnější než džem, ale bohužel také méně vydrží - ještě štěstí, že se dá zamrazit.
Ingrediencí není mnoho a zcela zásadní je samozřejmě vybrat dobré citrony. Vzhledem k tomu, že budete potřebovat i kůru, by měly být pokud možno bio, tedy neošetřené těmi chemickými blivajzy. Biocitrony mívají zcela běžně třeba v Bille. Já tentokrát použila citrony z Makra, které sice zřejmě nějakými chemikáliemi zasaženy byly, ale voněly krásně a kůru jsem poctivě vydrbala, než jsem ji začala strouhat. 
Další ingrediencí jsou vejce a já při zběžném průzkumu na internetu odhalila, že právě ve způsobu jejich použití se jednotlivé recepty nejvíc liší. Někdo totiž dává pouze žloutky, někdo zase rozšlehaná celá vejce. Já při dnešním testování použila celá vejce a přes veškerou snahu se mi bílky téměř neznatelně, ale přece jen srazily. Příště to tedy zřejmě vyzkouším jen se žloutky a vy si zvolte cestu podle svých kuchařských schopností. 
A jak že ten curd vlastně vyrobíte?

Suroviny: 
šťáva ze 4 středně velkých citronů (přecezená, bez dužiny a semínek)
jemně nastrouhaná kůra z 1 citronu
225 g krupicového cukru
100 g másla
3 vejce (případně 4-5 žloutků, záleží na velikosti vajec), rozšlehaná

Do středně velké misky dejte nasekané máslo, cukr, citronovou šťávu a kůru. Misku postavte na hrnec s bublající vodou, směs za občasného míchání rozpusťte a pak ještě 3-4 minutky povařte. Poté misku odstavte z hrnce a vmíchejte rozšlehaná vejce. Misku zase vraťte na hrnec a vařte, dokud směs nezhoustne, což by mělo trvat 5-10 minut. Nakonec ještě ochutnejte a případně přislaďte. Tradá, lemon curd je hotový! Zbývá přelít ho do vhodné skleničky, nechat vychladnout, pak skleničku pevně uzavřít a strčit do lednice. Intenzivní citronové chuti si při skladování v lednici můžete užívat až dva týdny, ale pochybuju, že vám tak dlouho vydrží. 
Kromě mnou otestovaných vdolků bude citronový curd vynikající i na toastu, případně na scones, což je ostatně tradiční anglická kombinace k odpolednímu čaji. No a podle Wikipedie se prý curd nikdy nejí samotný - pchá! 

7 komentářů:

  1. Vypadá to skvěle :) Určitě zkusím.. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Vyzkoušeno, ujídáme od neděle a je to neskutečně dobré.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, tak to je super, že se curd povedl - a hlavně že chutnal!

      Vymazat
  3. Úžasné recepty, nádherné fotky a navíc další česká členka odvážných pekařek v akci, to je super! Jsem moc ráda, že jsem na vaše stránky narazila, jsou perfektní!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A já jsem ráda, že jsem byla objevena. :) Mockrát děkuji za milý komentář!

      Vymazat
  4. je to bájo!
    já tomu říkám citronový krém (i když většinou tam přidávám i třeba limetku, mandarinku nebo trochu šťávy z pomeranče), lemon curd u nás doma stejně nikdo nezná :)

    OdpovědětVymazat
  5. wow to vypadá skvěle ;) určitě vyzkouším :D mám doma teď trošku víc citronů a miluju je ;)

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste zaregistrovaní uživatelé, podepište se, prosím.