pátek 24. února 2012

Můj milý mák

Jsem otřesný flákač! Celých šestnáct dní jsem se neobtěžovala své ctěné publikum potěšit nějakým novým příspěvkem. No, hájit se nebudu, ale můžu slíbit, že v příštích dnech se snad vše v lepší obrátí a prozatím vám zacpat ústa receptem na vynikající makový koláč. 

Taky tak milujete mák? Já se tedy po máku můžu utlouct, ať už v buchtách, koláčích nebo v obrovském množství a samozřejmě v kombinaci s rozpuštěným máslem na nudlích. Když tak nad tím přemýšlím, z obligátní trojice tvaroh-mák-povidla je to můj jednoznačný favorit a už jsem se i párkrát přistihla, jak ujídám makovou náplň samotnou. No, každopádně jsem si jistá, že každý trpí nějakou gastronomickou deviací a vy teď díky té mé můžete vyzkoušet sypaný makový koláč s hruškami. 
Recept jsem objevila kdysi dávno v časopisu Apetit. Kromě velkého množství máku mě zaujal i postup - sypaný koláč jsem tenkrát ještě nikdy nepekla a protože není nic lepšího, než testovat úplně nové věci, hned jsem se do něj pustila. 
Dodnes jsem tento koláč pekla už několikrát a původní recept jsem si v přímé návaznosti na své zkušenosti upravila. Nejvýraznější změnou je výměna jablek za hrušky, protože za prvé jsou hrušky a tedy i výsledný koláč šťavnatější, no a za druhé se k sobě hrušky a mák tak moc hodí!
Druhá změna je v množství a, ehm, aplikaci tuku, v tomto případě másla. Ale o tom až přímo v postupu. 


Suroviny: 
180 g hladké mouky
180 g polohrubé mouky
300 g mletého máku (dávejte si pozor, co kupujete, ať si domů omylem nepřinesete už oslazenou a o rýžový škrob obohacenou makovou náplň, jako se to jednou stalo mně :) )
200 g moučkového cukru
1 lžička prášku do pečiva
4 velké hrušky (cca 1,3 kg)
250 g másla
sáček vanilkového cukru
trocha skořice 


Nejprve si ve větší míse smíchejte všechny sypké ingredience - obě mouky, mletý mák, moučkový cukr a prášek do pečiva. Hlubší pekáček si pořádně vymažte máslem a pak se dejte do strouhání hrušek. 
Je čas na máslovou vsuvku: v původním receptu se píše, že máslo stačí nalít až nakonec přes navrstvenou sypkou směs a hrušky. Já tvrdím, že to nestačí. A považuji za rozumné nejen opravdu vymazat pekáček máslem (tedy žádný pečicí papír), ale i z celkového množství 250 g odkrojit pár tenoučkých plátků a náhodně je poklást na dno pekáčku. Konec máslové vsuvky.
Makovou směs si rozdělte na tři díly, jeden z nich vsypte do pekáčku a rovnoměrně jej rozprostřete. Sypkou vrstvu poklaďte polovinou nastrouhaných hrušek (opovažte se je vymačkávat, neděláte štrůdl) a posypte vanilkovým cukrem a skořicí. Hrušky pokryjte druhým dílem směsi, pak navrstvěte zbylé hrušky, znovu posypte vanilkovým cukrem a skořicí a nakonec vše zasypte posledním třetím dílem sypké směsi. Během vrstvení směs moc neuplácávejte, ať se máslo dostane hezky až dospod. 
Nakonec si rozpusťte máslo a celý koláč s ním přelijte. Pravděpodobně vám zůstane sem tam nějaký suchý miniostrůvek jako mně na obrázku nalevo, ale nebojte, to se vsákne. :) 
Koláč pečte na 190°C cca 30 minut, prostě dozlatova (viz obrázek napravo).
Jak je z úvodní fotky patrné, koláč není moc fotogenický a je prakticky nemožné servírovat ho v nějakých superúhledných kostičkách. Ostatně já jako správný makový deviant se s tím nezdržuju a dlabu ho lžičkou přímo z pekáčku.
A na závěr ještě dvě malá upozornění. První - 27. února je odhalení únorové výzvy Daring Bakers, tak se nezapomeňte zastavit. A druhé - od 28. února do 2. března probíhají na brněnském výstavišti mezinárodní potravinářské veletrhy Salima-Vinex-MBK-Inteco, pokusím se tam tedy protáhnout a přinést vám nějakou tu reportáž, ať vás tím věčným pečením neunudím k smrti. Tak tedy za tři dny u mě!

3 komentáře:

  1. Taky miluju mák - ten nemletý, když hezky křoupe mezi zuby. Můj nejoblíbenější makový dortík je tenhle: http://madlinakuchyne.blog.cz/1110/dvoji-narozeniny-a-jeden-maly-dortik
    Dělám ho s různými variacemi, někdy jen politý čokoládou nebo popatlaný džemem.
    Výborné jsou i tyto bábovičky: http://madlinakuchyne.blog.cz/0911/makove-babovicky-s-cokoladovou-polevou
    A včera jsem pekla tresku v ořechovo-makové krustě, to byla dobrota!
    Už se nemůžu dočkat vašeho dalšího příspěvku ve výzvě Odvážných pekařů :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mockrát děkuju za inspiraci, oba sladké recepty zní moc dobře. Nepochybuju o tom, že na ně někdy přijde řada, až zas budu mít makový deficit. :)

      Vymazat
  2. upekla jsem ho s jablky a byl to zatim nejlepsi kolac makovy co jsem jedla

    diky moc za tip

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste zaregistrovaní uživatelé, podepište se, prosím.