středa 28. března 2012

Dutch Crunch - The Daring Bakers Challenge

Březnovou výzvou pro Odvážné pekaře byla příprava původem holandského pečiva zvaného tijgerbrood - v překladu "tygří chleba", v USA pak známý pod názvem Dutch Crunch.  
Tuto výzvu pro nás připravily Sara a Erica z blogu Baking JDs, konkrétně nám daly za úkol připravit Dutch Crunch Topping, což je pasta zapřičiňující krásný popraskaný efekt, použít ji při přípravě libovolného pečiva a z tohoto pečiva pak vyrobit sendvič.   

Já jsem tento měsíc byla s časem poněkud na štíru a tak jsem pekla "jenom" dvakrát, z toho jednou mimo domov, brrr, cizí kuchyň, cizí trouba, dokonce i cizí foťák! Toto externí pečení proto dopadlo o něco hůř než to druhé. Samozřejmě za nedokonalosti prvního pokusu nemohly jen poněkud nepříznivé podmínky, ale i chyby v postupu, ze kterých jsem se pochopitelně poučila. Vlastně šlo spíš o jednu, ale ve výsledku docela podstatnou chybu - péct housky na 190°C je prostě málo, i když se to píše v receptu. Housky pečené na 220°dopadly podstatně lépe, no, však uvidíte sami.
A ještě než vám předhodím recept, věnuji malý odstaveček informacím o křupací pastě. Ta tradiční se připravuje z rýžové mouky, kterou by snad neměl být problém koupit - v nejbližší prodejně zdravé výživy, kam jsem pro mouku zamířila já, měli hned čtyři značky. Možná ji mají i v koutku s exotickými potravinami v některém supermarketovém řetězci, ale to jsem se ani nepokoušela ověřit. A jak že ta pasta tvoří takové krásné efekty na povrchu pečiva? Docela jednoduše - prostě jen uschne. A zatímco se těsto pod ní při pečení nafukuje, pasta praská a z obyčejné housky se stává houska tygří. Vzhled ale není jediný bonus, díky vrstvě rýžové pasty jsou housky křupavější a také mají výraznější kvasnicovou chuť. Mňam, říkám i já, nepřítelkyně všech drožďových polévek a pomazánek do smrti smrťoucí. Jo a mimochodem, díky poznatkům ostatních odvážných pekařů jsem objevila recept na variantu rýžové pasty, a to pastu ze žitné mouky a piva. Tuto jsem už vyzkoušet nestačila, ale pečlivě jsem si ji zaznamenala a jistě na ni dojde. 


Pšeničné housky - základní recept, který nám poskytly přímo Sara s Ericou
(rozpis na 6 housek)


1 sáček sušeného droždí (ten klasický sedmigramový, na 500 g těsta)
60 ml teplé vody 
240 ml teplého mléka
1 a 1/2 lžíce (cca 20 g) moučkového cukru
2 lžíce (cca 30 ml) rostlinného oleje
1 a 1/2 lžičky soli
600 g pšeničné chlebové mouky (maximálně, možná vám bude stačit i míň)


Nejprve přiveďte k životu kvásek - smíchejte mléko, vodu, moučkový cukr a sušené droždí, promíchejte a nechte v teple odstát přibližně 5-10 minut, dokud se na povrchu nevytvoří pěna. Pak přidejte olej, polovinu množství mouky, sůl a začněte vypracovávat těsto. Postupně přisypávejte mouku a až se těsto začne hezky odlepovat od stěn mísy, přemístěte se s ním na pomoučněný vál a ještě ho alespoň pět minut zpracovávejte, podle potřeby můžete ještě přidat trošku mouky, ale jak už jsem uvedla - rozhodně nemusíte použít všechnu. Dobře zpracované těsto je krásně hladké, pružné a tvoří se na něm bublinky. 
Zpracované těsto uložte do mísy, přikryjte utěrkou a nechte v teple kynout, dokud se co do objemu nezdvojnásobí - to by mělo trvat přibližně hodinu. Vykynuté těsto vyklopte na jemně pomoučněný vál a rozdělte ho na šest stejných částí. Z nich vytvarujte kulaté houstičky, rozmístěte je na plech vyložený pečicím papírem a nechte je ještě čtvrthodinku kynout. Zatím si připravte rýžovou pastu, kterou pak housky důkladně potřete a dejte péct na cca 30 minut při 220°C (ano, v mé horkovzdušné troubě jedině na 220°C a ani o stupeň méně, dovoluji jedině ztlumit až během pečení, kdyby housky začaly příliš zbrkle tmavnout). 


Dutch Crunch Topping - rýžová pasta k potírání
(rozpis vystačí tak akorát na 6 housek)


1 sáček sušeného droždí
120 ml teplé vody
1 lžíce (cca 15 g) moučkového cukru
1 lžíce (cca 15 ml) rostlinného oleje
špetka soli
120 g rýžové mouky


Všechny suroviny pořádně promíchejte a nechte 15 minut odležet. Výsledná směs by neměla být příliš vodová ani moc tuhá, prostě tak akorát na potírání. Aplikujte před pečením na vámi vybrané pečivo, třeba na housky jako já. 


No a pokud jde o sendviče, poprvé jsem tyto housky připravila k večeři jako nejen v USA profláknuté sloppy joes, tedy housky plněné směsí mletého masa s rajčatovým protlakem a cibulí. Receptů je mnoho, já se inspirovala na Allrecipes.com, i když jsem spíš okoukala suroviny a pak je přidala tak nějak podle chuti. Housky jsem pak naplnila směsí, trochou strouhaného sýra a salátem, výsledek je sice tak trochu kalorická bomba, ale na druhou stranu, lepší je si i takovou bombu připravit osobně, než ji přinést v pytlíku z nejbližšího fastfoodu, no ne? :) 
No a v druhém případě jsem se rozhodla pro klišoidní, ale mnou tak milovanou kombinaci tuňáka a vejce. Takže pouze jednoduše - tuňák, vejce natvrdo, polníček a troška majonézy. Ještě v teplé křupavé housce. Aaaach. 
Tak, hotovo! Doufám, že vás tento způsob přípravy pečiva zaujal stejně jako mě a taky si zkusíte nějaké tygříky doma připravit, ostatně aktuální konečně teplé počasí přímo vybízí k piknikům a grilování. Užívejte si tedy sluníčka a já se snad zas brzy objevím, tentokrát už s něčím velikonočním. 
A abych nezapomněla, při přípravě housek jsem byla pod bedlivým dozorem, jemuž jedna zbylá houska také velmi chutnala. :)
English Summary: Thank you, Sara & Erica! This month's challenge was so amusing, nothing is more exciting than watching bread rolls creating that lovely cracking pattern. I made two batches and two different kinds of sandwiches - the first one I tried was famous Sloppy Joe and the second one was my favorite tuna & egg sandwich. Both were so delicious, I loved the yeasty flavor and crunchy texture of the Dutch Crunch rolls. And my dog who is always carefully supervising my baking activities loved it, too. :)

6 komentářů:

  1. Povedly se! A myslím, že existuje i druh "zdobicí" pasty z pšeničné mouky.. Ale používá se jinde. Asi před týdnem jsem na ně někde koukala, že si je udělám, ale výzvou jste mě předběhly;) Jo a 22O je minimální teplota pro skoro všechno pečivo, to je často zamlčované pravda:)

    OdpovědětVymazat
  2. Jsou krasne a ten sendvic s polnickem vypada vazne lakave :-) Diky za tip se zvysenim teploty - jestli se tim dosahne jeste hezciho vzoru, tak se uz strase tesim... :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Beautiful Dutch Crunch rolls!!!! The sandwiches look so good. I love the egg, salad...:)
    Lovely work on this challenge.

    OdpovědětVymazat
  4. Máš je opravdu nádherně vypečené a ten vzor je fakt super! Budu se opakovat stejně jako u Meg a Lucie, tohle prostě musím vyzkoušet. Tvoje minimalistické podávání s polníčkem, vejcem natvrdo, tuňákem a domácí majonézou se mi líbí ze všeho nejvíc, v jednoduchosti je krása a navíc to vypadá elegantně a stylově velikonočně.
    Tygřím chlebům zdar!

    OdpovědětVymazat
  5. Yum - I love the sloppy joes idea, I'll bet it went great with the sweet crunch of the bread. And what a cutie your dog is! Thanks for joining us this month!

    http://baking-jds.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
  6. maskrtnica: Jo jo, přesně to mi mamka říkala taky, že pečivo jedině na 220°C. :) O pšeničné pastě jsem neslyšela, ale při troše dobré vůle a babicovství by nejspíš mohla fungovat jakákoliv mouka...

    Lucie: No, moje housky pečené při vyšší teplotě byly rozhodně hezčí, tak snad se zadaří i Tobě!

    zazacook, Sara: Thanks a lot for your lovely comments!

    Madla: I když se mé ego bouří, s tou domácí majonézou tě musím zabrzdit, byla to prachsprostá kupovaná. Ten velikonoční motiv jsem si vůbec neuvědomila, máš pravdu. :) Díky za komentář.

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste zaregistrovaní uživatelé, podepište se, prosím.