úterý 3. dubna 2012

Velikonoční mrkvový koláč

V neděli začal Pašijový týden, jedno z nejvýznamnějších křesťanských období v roce, kdy si věřící připomínají poslední týden Kristova života na zemi a připravují se na oslavy jeho vzkříšení. Já se sice mezi křesťany neřadím, ale jako velká milovnice tradic všeho druhu mám velikonoční svátky ráda skoro stejně jako Vánoce nebo vlastní narozeniny(!) a protože taky ráda peču, už pilně vymýšlím a realizuji velikonoční recepty všeho druhu. Prvním z nich je ne tak docela tradiční, ale u nás v rodině velmi oblíbený mrkvový koláč.
Recept na tento mrkvový koláč je mixem převážně dvou receptů, jednoho od Marie Janků-Sandtnerové a druhého od Mary Berryové. Byl vynalezen poněkud za běhu a protože má matka papír s poznámkami kamsi založila, musely jsme ho dávat dohromady nanovo, což se naštěstí povedlo a vy si ho tedy můžete zkusit upéct taky.
Pokud jste ještě nikdy mrkvový koláč nejedli a nepřipadá vám jako dobrý nápad cpát do sladkého těsta mrkev, musím vás ujistit, že se nemáte čeho bát - mrkev v těstu především plní úlohu "zvlhčovače", ale samotná mrkvová chuť není tolik výrazná. Mrkev samozřejmě těsto také přisladí a dodá mu charakteristickou oranžovou barvu. 
Postup je jednoduchý a suroviny běžně dostupné, takže tu máte recept:

Suroviny:
350-400 g jemně nastrouhané mrkve
250 g cukru moučka
200 g jemně mletých ořechů (doporučuji výrazné vlašské, ale i mandle nebo lískáče se hodí)
šťáva z jednoho citronu + troška kůry
80 ml rumu
trocha čerstvého zázvoru (ten dejte podle chuti, ale určitě ho nevynechejte)
8 vajec, žloutky a bílky zvlášť
80 ml rostlinného oleje
350 g polohrubé mouky
1 sáček prášku do pečiva 
(Na volitelnou polevu budete potřebovat ještě jeden citron a moučkový cukr)
 
Nejprve vyrobte mrkvovou směs - nastrouhanou mrkev smíchejte s cukrem, citronovou šťávou a kůrou, rumem, strouhaným zázvorem a mletými ořechy. Směs v této fázi doporučuji ochutnat a podle potřeby přisladit, případně přidat víc rumu nebo zázvoru, záleží na vás. Do mrkvové směsi vmíchejte žloutky, olej a nakonec postupně zapracujte mouku smíchanou s práškem do pečiva. Z bílků si vyšlehejte sníh a opatrně, ale důkladně ho vmíchejte do mrkvového těsta. 
Dortovou formu nebo pekáček vyložte pečicím papírem nebo vymažte olejem, vlijte do něj těsto a pečte při 190°C hodinu až hodinu a půl - já pekla hodinu a deset minut. Upečený koláč je na povrchu pevný, pružný a na zapíchnuté špejli by neměly ulpět žádné drobečky, maximálně kousek mrkve. :) 
Zatímco koláč pomalu chladne, umíchejte z citronové šťávy a cukru polevu, přesné množství obou ingrediencí vám ale neřeknu, dělám to zásadně od oka. Poleva musí být tak akorát hustá na to, aby se s ní dal koláč potřít, ale ne zas moc řídká, aby netekla všude kolem. Hotovou polevu můžete ještě obarvit oranžovým potravinářským barvivem. No a pokud nejste líní jako já, můžete koláč ještě před potíráním shora seříznout, aby byl povrch hezky rovný. Koláč můžete dále dozdobit podle své fantazie, já obvykle vyrábím malé marcipánové mrkvičky, ale tentokrát u nás v obchodě marcipán zrovna neměli a tak jsem improvizovala a vyrobila mrkvičky z mandlí a zeleného cukrového zdobení (které jsem za velkého vztekání vybírala z pestrobarevné zdobicí směsky). 
A abych nezapomněla, samotný koláč můžete taky proříznout, naplnit krémem a vyrobit z něj slavnostnější mrkvový dort. Mary Berryová doporučuje docela jednoduchý šlehaný krém z tvarohu, másla, cukru a kapky citronové šťávy a já s ní nemůžu než souhlasit. :)
Doufám, že se mi podařilo vás na výborný mrkvový koláč nalákat, ale i kdyby ne, třeba se zadaří u jiného velikonočního receptu, který připravuji. Užívejte si zatím slunečného svátečního týdne a určitě si něco upečte! 

P.S. Už jste slyšeli o tom, že i Brno bude mít letos svůj festival gastronomie? Já už mám sice koupený lístek na ten pražský, ale ani Špilberk Food Festival si rozhodně nenechám ujít. Cena lístků by měla být odtajněna někdy v průběhu tohoto měsíce a stále se rozšiřující seznam restaurací vypadá lákavě už teď. Mrkněte na to. 

6 komentářů:

  1. Ty mrkve se mi moc libi - mnohem lepsi, nez marcipanove (vetsinou fondanove) kyce ...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju! Taky jsem si je oblíbila, na to, jaký to byl spontánní nápad, nakonec vypadají překvapivě dobře. :)

      Vymazat
  2. Mňááám! Mrkvák miluju :-) Jen se mi ho nechce moc často dělat, protože nastrouhat půl kila mrkve je pro mě očistec. A dělávám ho s tvarohovou "polevou", krásně se to doplňuje.

    Mj. ty mandličky jsou moc hezký nápad :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Miluju mrkvové sladkosti! letos sice každoročního mrkvového beránka vystřídal jeho bílkový kolega, ale dobroty z mrkve miluju v jakémkoli období.
    Ty mrkvičky z mandlí vypadají opravdu skvěle a originálně a určitě jsou mnohem lepší než z marcipánu (jen osobní názor, já marcipán nerada :-))

    OdpovědětVymazat
  4. Vypada to super, mandle jako mrkve by me asi vubec nenapadly :) a mrkvovy kolac jsem uz dlouho nemela, bezva :)

    OdpovědětVymazat
  5. Mám radost, že se mandle ála mrkve líbí, mé sebevědomí podkopané zahraničními foodblogy, kde cukrařina volně přechází do sochařiny, úplně pookřálo. A přitom taková blbost, že. :))

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste zaregistrovaní uživatelé, podepište se, prosím.