úterý 1. května 2012

Armenian Nazook & Nutmeg Cake - The Daring Bakers Challenge

Dubnovou výzvu Daring Bakers jsem měla prakticky hotovou docela s předstihem, což je u mě výjimečný stav a já měla o to větší radost, že nebudu ke konci měsíce šílet, zato jenom psát post o tom, jak mi to všechno šlo. Jenže jak už to bývá, Karolína míní a v tomto případě naprosto nevhodná kombinace pracovní paralýzy a nesmyslně náročných vyučujících mění. Proto se svým postem nakonec přicházím o celé tři dny později, jako ten největší lajdák a opozdilec. 

První částí dubnové výzvy, kterou pro nás připravil Jason blogující na DailyCandor.com, byl Nazook, údajně dezert ze všech arménských nejarménštější. Na první pohled může Nazook připomínat takový maličký štrůdlík, ovšem chuťově má do něj docela daleko. Těsto je křehké, decentně křupavé a výrazně máslové, no a plní se tradičně pouze vanilkovou drobenkou.
Já připravila varianty dvě - jednu již zmíněnou tradiční, druhou s moc dobrým farmářským statkářským tvarohem, který začali prodávat v nedaleké a naší rodinou velmi oblíbené pekárně. Na pohled obě varianty vypadaly prakticky identicky, proto jsem se s dovolením neobtěžovala je fotit nějak detailně. Ovšem chutnaly samozřejmě jinak. :) Mně víc vyhovovala tvarohová verze, protože ta tradiční byla i na mě trošku moc máslová a sladká. Ale na druhou stranu, k neslazenému černému čaji pasovala perfektně.  
Suroviny byly k mému velkému překvapení i u nás naprosto běžně k dostání a žádný zádrhel při přípravě jsem neobjevila, proto přejdu rovnou k receptu.

Nazook
Těsto: 
420 g hladké mouky
7 g sušeného droždí
240 ml zakysané smetany
225 g změklého másla
Drobenková náplň:
210 g hladké mouky
320 g moučkového cukru
20 g vanilkového cukru (nebo cca dvě lžičky vanilkového extraktu)
170 g změklého másla
...a také jedno rozšlehané vejce na potření

Nejprve si z mouky, droždí, zakysané smetany a změklého másla vypracujte těsto. Ve výsledku by se nemělo lepit, pokud to tedy bude nutné, přidejte ještě trošku mouky. Hotový bochánek těsta uložte do lednice minimálně na tři hodiny, ale klidně i přes noc. 
Pak si velmi jednoduše připravte náplň - všechny suroviny dejte do mísy a prsty zpracujte na drobenku. 
Těsto rozdělte na čtvrtiny, každou čtvrtinu zvlášť vyválejte (pokud možno na tvar co nejvíce připomínající obdélník) a rovnoměrně posypte čtvrtinou drobenkové směsi. Pak těsto smotejte tak jako štrůdl nebo jakoukoliv roládu, dlaněmi velmi mírně rozplácněte, potřete vejcem a rozkrájejte na ideálně deset kousků. 
Nazooky pečte na 175°C přibližně půl hodiny, prostě dokud na povrchu krásně nezezlátnou. 
V tomto receptu je určitě prostor pro spoustu obměn, určitě můžete vyzkoušet různé druhy oříšků, mák, sušené ovoce, na fóru Daring Bakers jsem zaslechla i cosi o kardamomu, což se mi jeví taktéž jako zajímavý nápad. Jen čokoládu nám Jasonova teta zakázala, ale co, když se nebude dívat... :) 

Druhým receptem, který jsem se v dubnu naučila, byl Nutmeg Cake, neboli koláč s muškátovým oříškem. Abych vám pravdu řekla, bála jsem se, muškátový oříšek mi totiž nikdy kdovíjak nevoněl a moje matka mi slovy "...ale aby to nechutnalo jak paštika!" příliš nepomohla. :) No a nakonec jsem koláč pekla hned dvakrát a pokaždé se po něm zaprášilo. Je krásně voňavý, křehký i vláčný zároveň. Prostě něco, co byste měli i jen ze zvědavosti vyzkoušet. 
Suroviny opět snadno sehnatelné, postup nekomplikovaný, jde se na recept. 

Nutmeg Cake
240 ml mléka
1 lžička jedlé sody
280 g hladké mouky
10 g prášku do pečiva
400 g třtinového cukru
170 g másla
80 g nahrubo nasekaných vlašských oříšků
1 a 1/2 lžičky mletého muškátového oříšku (pokud se bojíte ještě víc než já, uberte půl lžičky)
1 větší vejce

Nejprve v misce smíchejte mléko se sodou a dejte stranou. Pak do mísy přiměřené velikosti dejte mouku smíchanou s práškem do pečiva, třtinový cukr a nasekané máslo. Prsty zpracujte na jemnou drobenku. 
Polovinu vzniklé drobenky pokud možno rovnoměrně rozprostřete na dno dortové formy a hezky uplácejte. Pak si do větší mísy rozklepněte vejce, přidejte k němu muškátový oříšek a důkladně prošlehejte. Pak přidejte mléko se sodou a ještě chvíli pokračujte ve šlehání. Nakonec vmíchejte zbylou polovinu drobenky a  důkladně promíchejte. Výsledné těsto bude docela tekuté, to je v pořádku. Vlijte těsto do formy na připravenou drobenkovou vrstvu a posypte ho nasekanými vlašskými oříšky. Pečte při 175°C zhruba 30-40 minut, prostě dokud do koláče zapíchnutou špejli nevytáhnete čistou. 
Koláč je určitě skvělý tak jak je a podle mého názoru není žádná obměna potřeba. Pokud ovšem vlašským oříškům moc nefandíte nebo nedokážete překousnout jejich otřesnou a bohužel běžnou maloobchodní cenu, můžete určitě zkusit i jiné oříšky, ale pokud možno co nejvýraznější. 
Já si na konec neodpustím ještě jedno poděkování Jasonovi, protože diky němu a samozřejmě i jeho tetě, která mu s přípravou výzvy pilně pomáhala, jsem si našla mnohem pozitivnější vztah k muškátovému oříšku a naučila se dva úplně nové a zároveň docela snadné recepty. 
Největší z restů splněn, hurá! Užívejte si máj, běžte třeba na piknik a nebo na jeden z food festivalů, které už se pomalu blíží. 


English Summary: This month's challenge was amazing. I've never been a huge nutmeg fan but thanks to Jason (and his aunt, of course) I created a new lovely relationship with this enchanting spice. The cake was simply stunning! I also enjoyed baking the Nazook, which was completely new to me and I loved the simple but rich flavour. Thank you very much again, Jason! 

5 komentářů:

  1. Povedená výzva a moc pěkné fotky:)

    OdpovědětVymazat
  2. Výzvu jsem si maximálně užila a navíc byly oba recepty naprosto skvělé.

    OdpovědětVymazat
  3. Teda ty jsi skvělá! Oba recepty vypadají ve tvém podání výtečně! Určitě si je brzy střihnu (až se trohu ochladí :-)). Muškátový oříšek já ráda. Jen vlašáky asi vyměním za mandle, bo vlašáky už jsem stihla definitivně spotřebovat a kupovat je fakt nechci ...

    OdpovědětVymazat
  4. Oboje se povedlo fakt moc pekne :) Zavidim ty vlasaky :)

    OdpovědětVymazat
  5. Tyhle 'rustikalnejsi' dezerty vypadaji neuveritelne jedle!

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste zaregistrovaní uživatelé, podepište se, prosím.