úterý 30. října 2012

Jeden dýňový

Strašně to letí, nezdá se vám? Sotva jsem stihla vstřebat začátek nového semestru a už jsem v jeho polovině, podzim mě zřejmě nějak minul, protože ještě nedávno bylo krásné teplo a najednou mrzne a sem tam dokonce spadne pár vloček. Ale! Našim polnostem se naštěstí podzimní úroda nevyhnula, takže jsem před pár týdny měla tu čest zpracovávat pořádně macatou a šťavnatou dýni. Když jsem si říkala, co s ní budu dělat, první, co mě napadlo, byl samozřejmě koláč. Dala jsem se tedy do pátrání po nějakém zajímavém receptu a teď si konečně i vy můžete přečíst, jak jsem dopadla.

Svého favorita mezi recepty jsem objevila v útrobách webu Marthy Stewart. Tomuto koláči říká "icebox cake", to proto, že se moc nepeče, ale především chladí. Já osobně tyto dezerty dělám spíš nerada, jestli totiž něco nesnáším, pak je to čekání. Nicméně tento koláč patří k těm, které se nemusí chladit celou dlouhou, předlouhou, noc, ale postačí "jen" tři hodinky. A podle výsledné konzistence byste o něm mohli prohlásit, že to je tak trochu cheesecake, ale ne tak docela. A jak že se tedy tento koláč připravuje? 

Suroviny: 
Na korpus:
1 a 1/2 krabice sušenek Zlaté Esíčka (moje nejoblíbenější sušenky vůbec, které se k dýni výborně hodí, ale pokud je nemáte rádi, použijte své favority; jeden a půl krabice odpovídá přibližně 330 gramům)
1/4 hrnku rozpuštěného másla (plus mínus, přizpůsobte sušenkám, které použijete, výsledná hmota by pak měla po vyvinutí přiměřeného tlaku držet při sobě, ale neměla by se dát ždímat, no však to znáte :) )

Na náplň:
800 g dýňového pyré, neslazeného (postup o pár řádků níž)
3 lžíce želatiny (což je jeden a půl pytlíčku té od Oetkera)
400 g tvarohu, ideálně toho tučného ve vaničce
1 plechovka Salka
1 lžička skořice
1/4 lžičky muškátového oříšku
špetka soli

Postup:
Nejprve budete muset zpracovat dýni. Vypreparujte z ní dužinu, tu pak odsemínkujte (a semínka si ideálně schovejte na pozdější opražení, mňam), nakrájejte na kostky a mrskněte do kastrolu. Pak chuděrku rozporcovanou dýni podlijte trochou vody a na mírném plameni rozvařte doměkka. Rozvařenou dýni rozmixujte, na koláč si odměřte 800 gramů a zbytek si zamrazte, drtivá většina všech dýňových receptů totiž vychází z dýňového pyré a dýňová krémová polévka v podzimně-zimním počasí přijde vhod. 
Pak se vrhněte na korpus. Sušenky rozdrťte, přilijte k nim rozpuštěné máslo a zpracujte na takovou pískovou drobenku, kterou následně vtlačte do kulaté formy nebo hranatého pekáčku, jak je libo. Dejte na 10-15 minut péct do trouby při 160°C. 
Ve větší míse umíchejte pyré s tvarohem dohladka. Pak do zhruba půlky hrnku vody vsypte želatinu a nechte nabobtnat. 
Do kastrůlku dejte Salko, skořici, muškátový oříšek a špetku soli a na mírném plameni přiveďte k mírnému probublávání. K bublající směsi pak přidejte nabobtnalou želatinu (možná ji budete muset z hrnku dostat tak trochu násilím) a důkladně míchejte, dokud se pěkně nerozpustí. Až je želatina rozpuštěná, přilijte celou směs k dýni a důkladně promíchejte. Tímto je náplň hotová, stačí ji jen nalít na předpečený sušenkový korpus a dát na zhruba tři hodinky do lednice chladit, prostě dokud neztuhne. A pokud trváte na závěrečném zdobení, Martha doporučuje šlehačku a skořicový cukr. 
Na tomto koláči je nejlepší, jak je krásně hebký a jemný. I dýně v něm je jemná, kdybych měla zálibu v podivných přirovnáních, tak bych nejspíš řekla, že je taková trochu stydlivá. :) Ovšem velmi si rozumí se skořicí jak v náplni, tak v korpusu a to celé dohromady tvoří bezvadný podzimní dezert, který sice na první pohled působí sytě, ale mimo jiné i díky menšímu množství cukru (všimli jste si, že se sladí pouze Salkem?) vám po něm nebude ani trošku těžko. No fakt. 
Takže pokud máte doma ještě nějakou tu dýni, která čeká na zpracování, směle se vrhněte na koláč, ať už na tento, nebo jakýkoliv jiný, protože je příjemné si mrazivě navlhlé počasí trochu osladit. 

P. S. A pokud máte nějaké vlastní prověřené recepty, sem s nimi, mám plný mrazák dýně... :)

2 komentáře:

  1. Tééda, vypadá fakt dobře! :) Až seženu dýni, tak bych ho mohla zkusit! :)

    OdpovědětVymazat
  2. Já jsem dělala dýňové gnocchi, a taky neměli chybu. Mrkni ke mě:)

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste zaregistrovaní uživatelé, podepište se, prosím.