neděle 4. srpna 2013

Borůvkový něco-jako-clafoutis

Ještě jeden borůvkový (nebo spíš supermegamocborůvkový) a už dám s těmi koláči pokoj, slibuju! I s recepty od Mary. Ale když už jsem si jednou něco slíbila, nedá se nic dělat… 

No jo, no jo, už zase Mary Berry a ta její ďábelská kuchařka. Nevím, jestli jste si toho vy, co její knížku znáte, všimli, ale Mary má tendenci si různé známé dezerty péct poněkud po svém, což se ostatně prokázalo i u věnce Paris-Brest, který jsem blahé paměti pekla v rámci jedné výzvy Daring Bakers. S recepty v různých jiných kuchařkách, tištěných i internetových, měl vlastně společné jen odpalované těsto a díru uprostřed. A s koláčem clafoutis to, zdá se, není jinak. Nemusela jsem ani pátrat kdovíjak dlouho, abych zjistila, že se clafoutis sice připravuje z čerstvého ovoce zalitého vaječně-mléčnou směsí, ale tím to opět končí, protože Mary má navíc koláčový korpus, místo mléka zakysanou smetanu, a nakonec je výsledná struktura koláče docela jiná… Ale co s ní nadělám, koláč je totiž ve výsledku skvělý, ať už se jmenuje jakkoliv. 

Suroviny na těsto:
215 g hladké mouky
1 lžička moučkového cukru
špetka soli
120 g másla
1 vejce

Borůvková náplň:
6 vajec
150 g moučkového cukru
150 ml zakysané smetany
450 ml plnotučného mléka
1 lžička vanilkové tresti
200 g borůvek (minimálně, já dala určitě víc, prostě tolik, kolik se do korpusu vešlo…) 
+ hrst borůvek na ozdobení upečeného koláče, ale není to nezbytné


Připravte si těsto: nejdřív v míse promíchejte mouku, cukr a sůl, pak prsty zapracujte máslo do drobenky. Rozklepněte si vejce, trochu ho rozšlehejte vidličkou a vlijte k drobence. Rukama těsto zpracovávejte, až se vám podaří vytvořit kouli, pokud by se směs sypala, můžete přidat trochu vody. Pak dejte těsto chladit, minimálně na 30 minut.

Až máte těsto vychlazené, vyválejte z něj na moukou poprášené ploše pokud možno kulatý plát, který bude v průměru o nějaké dva centimetry větší než koláčová forma. Pak těsto přeneste do formy, rovnoměrně ho tam usaďte a začistěte okraje. Pak těsto propíchejte vidličkou a dejte ho na 10 minut do mrazáku, aby tím o něco snížíte pravděpodobnost, že se vám při pečení vyboulí a smrskne. 

Na krátce zmražené těsto rozložte alobal, zatižte ho rovnoměrnou vrstvou libovolné suché luštěniny nebo rýže a dejte péct na 20 minut při 220°C. Po dvaceti minutách oddělejte alobal i s fazolemi (čočkou, rýží, co já vím, co jste tam dali), znovu těsto párkrát propíchněte vidličkou a dejte péct ještě na tři minutky, aby hezky zezlátlo. 

Přichází čas na náplň: vejce s cukrem vyšlehejte do husté světle žluté pěny, postupně přidejte mléko, zakysanou smetanu a vanilkovou tresť, dokud všechny přísady nejsou dokonale spojené. Oprané borůvky zbavené případných klacíků a jiných pozůstatků lesa rozložte na upečený korpus a pomalu zalijte vaječnou směsí.

Koláč dejte péct do trouby na 180°na cca 30 minut, dokud náplň není ztuhlá a na povrchu zlatavá. Pokud by se vám zdálo, že vám korpus příliš tmavne, můžete celý koláč přikrýt alobalem. Upečený koláč nechte pěkně vychladnout, ne že se na něj vrhnete hned po vytažení z trouby. :) Můžete dozdobit čerstvými borůvkami a zasypat moučkovým cukrem.



Taky se někdy při pohledu na misku plnou čerstvých borůvek nemůžete rozhodnout, jestli by nebylo lepší neotravovat se nějakým pečením a sníst je jen tak, s cukrem a smetanou, protože takhle jsou stejně nejlepší? Tento koláč myslím úspěšně řeší podobná dilemata, protože borůvky v něm pořád chutnají stejně svěže jako by vůbec nebyly půl hodiny v troubě, ale zrovna jste si je tajně odsypali do dlaně z půllitrového kelímku, který se pokoušíte naplnit borůvkami pokud možno dřív než za celé odpoledne, zatím co střídavě umíráte na bolest zad a masivní ztráty krve způsobené rojem jakéhosi hmyzu, který prostě musí bydlet zrovna v tom keříku, který se chystáte otrhat... Ehm, no takhle totiž zásadně sbírám borůvky já, a doufám, že nejsem jediná! :)

4 komentáře:

  1. Aaaach, to vypadá skvěle! Jen kde vzít borůvky? :-(

    OdpovědětVymazat
  2. ... no nádhera... prima blog. Věrka :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Hmm borůvkový koláč je můj oblíbený :)

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj, delala jsem minuly tyden. Nejdriv mi prisel jako uchazejici, nic extra. Pekla jsem pred pulnoci, nechala zchladnout do rana na stole. Pak jsem ho skladovala v lednici a to fakt potreboval, paradni dezert!;-) Jen tedy 6 vajec bylo opravdu hodne, zbyla mi polovina naplne. Nalila jsem to tedy do jine formy vymazane maslem a dno jsem pokladla platky broskvi.
    Dneska jsem napln delala jen ze 2/3, ale zase mi zbyla:-) Nastesti podstatne min, uz to bylo jen na 3 ramekinove formicky. Uz se tesim, az ho strcim do lednice a rano vytahnu.
    Diky za recept.

    Clafoutis jsem letos delala 3x, ale tohle je tedy bezkonkurencne lepsi. Moucniky s ovocem a la kynute, bublaniny, atd fakt nemusim, prijde mi to jako mrhani ovocem, radsi to snim samotne. Ale tenhle a pak tenhle kolac:
    http://blog.babovko.cz/2013/06/kolac-s-malinami-tymianem.html?showComment=1373223662630#c9221972591584523405
    Mi prijdou nej:-)

    Irresistible

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste zaregistrovaní uživatelé, podepište se, prosím.